تا حالا از بلاکچین گوسفند خریدی؟

  • اردیبهشت ۳, ۱۴۰۳
تا حالا از بلاکچین گوسفند خریدی؟ پیش‌فروش توکن برّه‌ در ارزش‌ولت

تا حالا از بلاکچین گوسفند خریدی؟ شاید در نظر شما این پرسش مضحک، جالب، عجیب یا خنده‌دار باشد، ولی به هر حال سوالی است که این روزها ارزش‌ولت در شبکه‌های اجتماعی از مخاطبانش می‌پرسد. واقعا ارزش‌ولت می‌خواهد در کنار تتر، امکان پیش‌خرید برّه را برای کاربران فراهم کند؟
«بله، چرا که نه!»، این را حسین رحیمی‌نژاد می‌گوید، مدیرعامل شرکت نوین ارزش. او چنین ادامه می‌دهد: «ارزش‌ولت، تازه‌ترین محصول نوین‌‌ارزش و هلدینگ ارزش، یک بازار فراگیر برای دارایی‌های دیجیتال است. ما هم‌زمان با ارائه ابزارهای رایج خرید و فروش رمزارز، در مسیر توکنایز دارایی‌های واقعی روی بلاکچین نیز گام برمی‌داریم. از همین‌ رو به‌تازگی با مشارکت در پروژه میت‌چین همراه شبکه نوآفرینی پلنت شده‌ایم و به سراغ توکنایز در صنعت دامپروری رفته‌ایم.»

توکنایز دامپروری؛ چرا، چطور و به چه امیدی؟
چرا پلنت و ارزش‌ولت به‌سراغ یک دامداری رفته‌اند تا برّ‌ه‌هایش را با استفاده از قرارداد هوشمند روی بلاکچین عمومی به توکن تبدیل کنند؟
عباس امامی، مدیر پروژه میت‌چین، سودآوری صنعت پرورش دام و طیور را انگیزه اصلی پلنت برای سرمایه‌گذاری در این پروژه می‌داند: «صنعت دام و طیور یک صنعت پر رونق و سودآور محسوب می‌شود که بخش زیادی از مردم، چه به‌عنوان صاحب کسب‌وکار و چه به‌عنوان مصرف‌کننده، با آن درگیر هستند. ما در مرکز نوآوری پلنت پس از مطالعه درباره ابعاد مختلف صنعت دامپروری و بررسی مدل‌های موفق جهانی به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از فناوری بلاکچین و تغییر مدل سرمایه‌گذاری مرسوم می‌توان سرمایه‌های خرد را جذب صنعت دامپروری کرد. الان در پروژه میت‌چین مردم می‌توانند سرمایه‌گذاری در صنعت دامپروری را با پیش‌خرید یک توکن برّه شروع کنند. باید یادآوری کنم که گوسفندهای این پروژه همگی به قیمت‌ روز تحت حمایت بیمه هستند.»
ایمان ستایش‌فر، مدیر پروژه‌ و توسعه کسب‌وکار ارزش‌ولت، با تاکید بر سودآوری این پروژه برای کاربران به‌عنوان انگیزه اصلی مشارکت ارزش‌ولت در توسعه توکن برّه می‌گوید: «ما می‌دانیم که پروژه توکن برّه سودآور است، چون دامداری در ایران سودآور است. می‌دانیم که از لحاظ امنیت اطلاعات و داده‌ها امن است، چون زیر چتر امکانات فنی و پروتکل‌های امنیتی ارزش‌ولت قرار می‌گیرد. می‌دانیم سرمایه کاربران هم در این پروژه ایمن می‌ماند، چون اصل پولشان از سوی پلنت با قراردادهای حقوقی و اسناد مالی قابل اطمینانی تضمین شده است؛ علاوه بر همه این‌ها می‌دانیم که این پروژه پول‌بازی یا دلالی نیست، چون هر یک توکن برّه به‌ میزان یک کیلوگرم از وزن یک برّه پشتوانه واقعی دارد و کاربرها با داشتن ۵۵ توکن برّه می‌توانند یک گوسفند، یعنی یک کالای فیزیکی، از دامداری تحویل بگیرند».
مدیران ارزش‌ولت و پلنت بر این باور هستند که عرضه توکن برّه‌ پروژه میت‌چین فقط اولین قدم این شرکت‌ها در مسیر توکنایز مبتنی بر بلاکچین در صنعت دامپروری ایران است. مصطفی موسی‌پور، کارشناس ارشد توسعه بازار ارزش‌ولت، با اشاره به چشم‌انداز روشن و مثبت توکن برّه از قدم‌های بعدی این پروژه می‌گوید: «عرضه توکن برّه اولین قدم ما در این همکاری است و به‌زودی سراغ توکنایز بخش‌های دیگر صنعت پرورش دام و طیور می‌رویم. البته برنامه توکنایز ارزش‌ولت فقط به این بازار ختم نخواهد شد؛ بازار هنر و املاک از جمله بازارهای هدف ما در این مسیر است».
بنیاد سور نیز یکی از مشارکت‌کنندگان در توسعه توکن برّه برای پروژه میت‌چین بوده است. محمد شرقی، مدیرعامل بنیاد سور، درباره مزایای توکنایز برای صنایع تولیدی می‌گوید: «این توکن‌ها همگی در یک قرارداد هوشمند روی شبکه پیاده‌سازی شده‌اند و نماینده دیجیتالی محصول نهایی یا همان گوسفندها هستند. در واقع توکن‌ها مالکیت فرد و سوابق معاملات او را نشان می‌دهند. این می‌تواند به افزایش اعتماد و اطمینان در بازار کمک کند. همچنین تاثیر به‌سزایی در جلوگیری از تقلب و نظارت بر سوابق تبادلات دارد. از سوی دیگر، توکنایز محصولات موجب کارآمدتر شدن بازار می‌شود و مبادله کالا را برای تولیدکنندگان، بازرگانان و سرمایه‌گذاران آسان‌تر، سریع‌تر و منصفانه‎تر می‌کند.»

مردم چطور اعتماد کنند؟
یکی از نگرانی‌های همیشگی در پروژه‌هایی که به‌دنبال کسب مشارکت مالی مردم هستند، دغدغه کلاهبرداری است. کاهش چشمگیر اعتماد اجتماعی در کنار فساد روزافزون ساختاری در بخش دولتی و خصوصی را می‌توان از دلایل اصلی این نگرانی دانست، اما در عین حال باید پرسید ارزش‌ولت چه برنامه‌ای برای جلب اعتماد مردم به توکن برّه و پروژه‌های توکنایز در آینده دارد؟
خشایار مریدپور، مدیر محصول ارزش‌ولت، علاوه بر مشارکت و تضمین مالی نهادهای خوش‌سابقه بخش خصوصی در این پروژه، شفافیت را عامل اصلی اعتماد مردم می‌داند: «یکی از چالش‌های اصلی ما در مسیر تعریف و توسعه این توکن، جلب اعتماد کاربران به تفاوت‌های ساختاری این پروژه با بسیاری از طرح‌های تامین مالی و رمزارزی مشابه و تلاش ما برای ایجاد شفافیت حداکثری بوده است. متاسفانه فعالیت‌های بی‌پشتوانه، سودجویانه و گاه مخرب برخی فعالان حوزه فین‌تک و رمزارزها در سال‌های اخیر تصویر بدی از این رده جدید دارایی‌ها در ذهن هم‌وطنان ایجاد کرده است. واقعیت این است که سرمایه‌گذاران حق دارند درباره شرایط، چشم‌انداز، روند و نتایج مشارکت اقتصادی خود دیدگاه روشنی داشته باشند. تاکید بر تهیه سپیدنامه‌های روشن همراه با مدارک قانونی معتبر، اخذ تضامین حقوقی و مالی و پیاده‌سازی کل طرح بر بستر بلاک‌چین‌های عمومی با امکان پایش قرارداد هوشمند توسط عموم برخی از مهم‌ترین گام‌های ما در این راستا بوده است».
محمد کاشانی، مدیر فنی ارزش‌ولت، با تاکید بر شفافیت حداکثری مبتنی بر بلاکچین عمومی، می‌گوید: «ما پروژه‌های توکنایز ارزش‌ولت را، بر خلاف بسیاری از تجربه‌های پیشین توکنایز در ایران، روی بلاکچین‌های عمومی معتبر جهان توسعه می‌دهیم. توکن برّه پروژه میت‌چین هم از این قاعده مستثنا نیست و ما آن را روی بلاکچین عمومی BSC بایننس که یک شبکه معتبر است توسعه داده‌ایم.»

توکن برّه چه زمانی و چطور عرضه شده است؟
توکن برّ‌ه چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ طی مراسمی در کارخانه نوآوری آزادی رونمایی شد و پیش‌فروش آن در اپلیکیشن ارزش‌ولت آغاز شده است.
بر اساس سپیدنامه پروژه میت‌چین، قرار است ۴ هزار توکن برّه با قیمت هر توکن ۲۴۵ هزار تومان طی حداکثر ۱۴ روز پیش‌فروش شود. دوره حیات ۶۰ روزه‌ی توکن برّه پس از دوره پیش‌فروش آغاز می‌شود و در پایان این دوره توکن‌ها در اپلیکیشن ارزش‌ولت بازخرید می‌شوند، از بین‌ می‌روند و ارزش آن‌ها به‌شکل ریال به موجودی کیف‌پول اختصاصی کاربران ارزش‌ولت واریز می‌شود.

باید منتظر بود و دید برای ۴۰۰۰ توکن برّه در پروژه میت‌چین چه اتفاقی می‌افتد. آیا میت‌چین یک قدم موفق در توکنایز مبتنی بر بلاکچین و اقتصاد غیرمتمرکز خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.