چگونه از مزایای توکنایز استفاده کنیم؟

  • آبان ۷, ۱۴۰۱
قیمت توکن اوراق بهادار در تهران

استفاده از فناوری بلاک‌چین باعث افزایش کارایی و کاهش خطا در ایجاد، انتشار و مدیریت اوراق بهادار می شود که در نهایت هزینه را نیز کاهش می‌دهد. اما توکنایز دارایی از راه‌های دیگری نیز سودآور است.

توکنایز دارایی باعث افزایش ارزش دارایی‌های غیرنقدشونده و غیرقابل بخش‌شونده مانند املاک و مستغلات می‌شود. در این‌جا سعی می‌کنیم به چند مزیت کلیدی توکنایز دارایی اشاره می‌کنیم:

کم‌کردن واسطه‌ها

یکی از مزایای کلیدی توکنایز دارایی کم‌کردن واسطه‌ها است. استفاده از فناوری بلاک چین این امکان را فراهم می آورد تا تراکنش‌ها یکپارچه شوند و همچنین نگهداری دارایی‌ها امن‌تر شود.

تقسیم پذیری

یکی دیگر از مزایای کلیدی بلاک‌چین، امکان تقسیم هر دارایی به شمار نامحدودی سهام مجازی است که هریک با یک توکن جداگانه نمایش داده می‌شوند. با این حساب، می‌توان نقدینگی حاصل از این روند را به بازار وارد کرد اما قبلا این کار ناممکن بود. مثال بارز آن هم املاک و مستغلات است. با توجه به بالابودن قیمت املاک، توکنایز آن‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا افراد بتوانند واحدهای کوچک‌تری با مقیاس کوچک‌تر و قیمت پایین‌تر را بخرند.

قیمت سهام

تغییر ناپذیری

برخلاف پایگاه‌های داده سنتی، اطلاعات ثبت‌شده در بلاک‌چین را نمی‌توان با رشوه‌دادن به یک مقام رسمی یا هک‌کردن سیستم تغییر داد یا حذف یا اصلاح کرد. این یکی از ویژگی‌های معماری بلاک‌چین است که، به‌طور معمول، اطلاعات را در لایه‌ها- در بلوک‌ها ثبت می‌کند.

برای توکن‌سازی، تغییرناپذیری مهم است زیرا به شما امکان می‌دهد تاریخچه توکن‌ها (به عنوان مثال دارایی‌ها) را ردیابی کنید: این‌که کی و کِی توکن را ساخته، کی به کی و کِی و به چه قیمتی آن را فروخته، و … . از این‌رو، سرمایه‌گذاران احتمالا نمی‌ترسند که سرمایه‌گذاری‌های‌شان با کلاه‌برداری، دزدی، خطاهای سیستمی یا فساد از میان برود – رد توکن‌ها را همیشه می‌توان یافت و به صاحب واقعی‌اش بازگرداند.

امنیت

افزون‌بر تغییرناپذیری، داده‌ها در بلاک‌چین با دو چیز دیگر محافظت می‌شوند: رمزنگاری و ثبت توزیع.

رمزنگاری روشی برای اطمینان از محرمانه‌بودن داده‌های باز است (یعنی داده‌هایی که همه می‌توانند کد خود را دانلود و مشاهده کنند). زمانی‌که داده‌ها با استفاده از یک الگوریتمِ مخفی(کلید)، رمزگذاری می شوند، رمزگشایی چنین داده‌هایی با استفاده از الگوریتم مخفی مشابه دیگری شدنی است.

ضمنا از آن‌جاکه اطلاعات موجود بر روی بلاک‌چین به‌طور هم‌زمان روی سیستم بسیاری از کاربران توزیع شده، لذا امکان تغییر آن، کار ساده و به‌صرفه‌ای نیست و می توان گفت عملا ناممکن است.

شفافیت

 تقریباً همه بلاک‌چین‌ها نرم‌افزار متن باز هستند. در بیشتر موارد، این بدان‌معنا است‌که هر کاربر یا توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند منبع بلاک‌چین را ببیند تا شخصا مطمئن شود که نرم‌افزار برای کاربر  آسیب‌پذیری و عمل‌کرد غیرقابل‌قبولی ندارد.

مثلا در بلاک‌چین بیت‌کوین، هر کسی می تواند اطلاعاتی درباره‌ی تراکنش‌های هر کیف پول را ببیند: این‌که به کی، کِی و چه تعداد بیت‌کوین فرستاده شده است. اطلاعات ثبت‌شده دولتی مبتنی بر بلاک‌چین نیز همین کار را می کنند، فقط آنها اطلاعات مربوط به ملک را به اشتراک می گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.