چه طور سرمایه‌گذاری کنیم؟

  • آبان ۸, ۱۴۰۱
سرمایه‌گذاری برتر در ایران

سرمایه‌گذاری دارایی یا اقلامی است که از ایجاد درآمد یا افزایش ارزش در طول زمان به‌دست می‌آید. قصد فردی که کالایی را به عنوان سرمایه‌گذاری می‌خرد، مصرف آن کالا نیست، که استفاده از آن در آینده برای خلق ثروت است.

سرمایه‌گذاری همیشه به هزینه منابع امروزی، یعنی زمان، تلاش، پول یا یک دارایی، پیش‌ برده می‌شود؛ به‌این‌امیدکه در آینده بازدهی بیشتری نسبت به آن‌چه در ابتدا بوده، داشته باشد.  مثلا یک سرمایه‌گذار ممکن است یک دارایی پولی را اکنون با این ایده که این دارایی در آینده درآمد ایجاد می‌کند یا بعدا برای سود به قیمت بالاتر فروخته می‌شود، حفظ کند.

سرمایه گذاری می‌تواند به هر سازوکاری برای ایجاد درآمد آتی اشاره داشته باشد؛ ازجمله خرید اوراق قرضه، سهام، املاک و مستغلات یا خرید ملکی برای تولید کالا… .

مردم هنگام انتخاب رشته تحصیلی و با هدف افزایش دانش و بهبود مهارت‌ها ، برای حضور در کلاس و شهریه آن، زمان و پول سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در حرفه‌ آینده‌شان اوضاع مادی بهتری داشته باشند.

همیشه پای ریسک در میان است

از آن‌جاکه سرمایه‌گذاری با پتانسیل رشد یا درآمد آینده انجام می‌شود، همیشه سطح مشخصی از ریسک دارد؛ مثلا شاید سرمایه‌گذاری هیچ درآمدی ایجاد نکند، یا در طول زمان ارزشش را از دست بدهد. مثلا شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید شاید ورشکست شود یا مدرکی تحصیلی که برای به دست آوردنش زمان و پول صرف کرده‌اید، در آینده به بازار کار قوی ختم نشود.

بانک سرمایه گذاری خدمات مختلفی را به افراد و مشاغل ارائه می دهد، از جمله خدمات بسیاری که برای کمک به افراد و کسب و کارها در روند افزایش ثروت خود طراحی شده اند. بانکداری سرمایه‌گذاری ممکن است به بخش خاصی از بانکداری مرتبط با ایجاد سرمایه برای سایر شرکت‌ها، دولت‌ها و سایر نهادها نیز اشاره داشته باشد. بانک‌های سرمایه‌گذاری اوراق بدهی و سهام جدید را برای انواع شرکت‌ها پذیره‌نویسی می‌کنند، و به فروش اوراق بهادار ویا تسهیل در ادغام و یا تملک آنها کمک می‌کنند.

روشهای سرمایه‌گذاری

سهام

سهام بخشی از مالکیت یک شرکت دولتی یا خصوصی است. با داشتن سهام، سرمایه‌گذار ممکن است حق توزیع سود حاصل از سود خالص شرکت را داشته باشد. وقتی شرکت موفق‌تر می‌شود و سرمایه‌گذاران دیگری هم به دنبال خرید سهام آن شرکت هستند، ارزش سهامش نیز می‌تواند افزوده می‌شود.

دو نوع اصلی سهام برای سرمایه‌گذاری وجود دارد: سهام عادی و سهام ممتاز. سهام معمولی اغلب شامل حق رای و صلاحیت مشارکت در موارد خاص است. سهام ممتاز اغلب پیش‌از سرمایه‌داران عادی می‌توانند برای دریافت سود سهام‌شان ادعا داشته باشند.

سرمایه‌گذاری در بورس

اوراق قرضه و اوراق بهادار با درآمد ثابت

اوراق قرضه نوعی سرمایه‌گذاری است که اغلب به سرمایه اولیه نیاز دارد، سپس مبلغی را در طول عمر اوراق پرداخت می‌کند. پس از سررسید اوراق، سرمایه گذار سرمایه بلوکه‌شده در اوراق قرضه را مانند بدهی پس می‌گیرد. سرمایه‌گذاری اوراق قرضه سازوکاری است برای برخی واحدها با هدف تامین پول. بسیاری از نهادها و شرکت های دولتی اوراق قرضه منتشر می‌‌‌‌کنند، سپس، سرمایه گذاران می‌توانند در این روند مشارکت دهند.

صندوق‌های شاخص و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

به‌جای انتخاب یک شرکت‌ خاص برای سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران، صندوق‌های شاخص، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل و انواع دیگر صندوق‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری‌ها را تجمیع کنند. مثلا یک سرمایه‌گذار می‌تواند سهام یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک که مالک چندین شرکت است، بخرد- به‌جای این‌که مجبور باشد برای سرمایه‌گذاری در هریک از این شرکت‌ها خودش تحقیق و انتخاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.