راهنمای گام‌به‌گام توکنایزکردن دارایی‌ها

  • آبان ۷, ۱۴۰۱
راهنمای گام‌ به گام توکنایز

توکنایز دارایی استفاده از توکن‌های دیجیتالی برای اثبات مالکیت دارایی‌های واقعی است و روند خریدوفروش اوراق بهادار را تسریع می‌کند. توکن‌کردن یک دارایی یا حمایت از ارزش یک توکن با یک دارایی واقعی، پای سرمایه‌گذار بالقوه آن توکن را به بازار گسترده‌تری باز می‌کند، نقدینگی را در مقایسه با اوراق بهادار سنتی افزایش می‌دهد و زمان مورد نیاز برای معامله آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

هرچه می‌گذرد بر شمار علاقمندان این حوزه افزوده می‌شود و درخواست توکنایز دارایی نیز با استقبال هرچه بیش‌تری رو‌به‌رو می‌شود. با همراه شوید تا مراحل بدل‌کردن دارایی‌ها به توکن را باهم مرور کنیم.

۱. انتخاب دارایی

شما می‌توانید هر‌چه را ‌که دارید یا می‌توانید ایجاد کنید، به توکن تبدیل کنید، اما بهتر آن است که آن‌چه برمی‌گزینید با ارزش باشد؛ مانند طلا، الماس، پلاتین، سکه های یادبود، گواهی‌های سهام شرکت‌های بزرگ، سنگ‌های قیمتی، آثار هنری، مجموعه های موسیقی، طراحی گرافیکی، تصاویر حیوانات خانگی، کلکسیون‌های ورزشی و عتیقه جات و … که با گذشت زمان گران‌تر می‌شوند. این‌ اموال برای توکن‌شدن، در فهرست محبوب‌ترین‌ها هستند.

همچنین می‌توانید دارایی‌های نامشهود مانند حق ثبت اختراع، علائم تجاری، حق چاپ و … را توکن کنید.

می‌توان دارایی‌هایی مانند یک ماشین لوکس، هواپیما، قایق تفریحی یا حتی خانه‌تان را به توکن تبدیل کنید. و همچنین می‌توانید تصمیم بگیرید توکن‌ها چه درصدی از دارایی را نشان دهند.

به طور کلی بهتر است هر زمان که می‌خواهید دارایی‌ای را به توکن بدل کنید، چیزی را انتخاب کنید که با اقتصاد و فناوری چند سال آینده مرتبط بماند.

۲. ارزیابی و تایید دارایی

پس از ارزیابی دارایی، قرارداد هوشمند باید ایجاد شود. بها و شمار توکن‌ها باید با قیمت و ارزش‌گذاری دارایی مطابقت داشته باشد.

اگر دارایی برگزیده‌شده برای بدل‌شدن به توکن، مانند طلا یا نقره به‌طور گسترده معامله می‌شود، ارزش‌گذاری آن چندان دشوار نیست، چرا که بازارهایی هستند که این دارایی‌ها در آن معامله می شود.

آموزش ساخت قرارداد هوشمند در اتریوم

اما اگر در حال توکن کردن دارایی هستید که از قبل بازاری ندارد، باید با یک شرکت حسابرسی تماس بگیرید تا ارزش توکن را تعیین کند.

۳. ایجاد قرارداد هوشمند و طراحی مدل اقتصادی

هنگام ایجاد قرارداد هوشمند، باید تعداد توکن‌های موجود را وارد و تعیین کنید که چه تعداد از این توکن‌ها را میان سرمایه‌گذاران علاقه‌مند توزیع خواهید کرد. این مرحله‌ی کار، می‌تواند در درازمدت یک توکن بسازد یا آن را بسوزاند، زیرا در این مرحله است که شما عرضه توکن خود را تعیین می‌کنید.

عرضه بیش‌از حد می‌تواند سرمایه‌گذاران را منصرف کند زیرا آن‌ها نگران خواهند شد که مبادا برای بالارفتن ارزش توکن تقاضای کافی موجود نباشد، عرضه بسیار کم نیز می تواند باعث شود توکن شما نقدینگی پایینی داشته باشد.

طراحی مدل اقتصادی نیز نقش بسیار مهمی در موفقیت پروژه توکنایز دارایی دارد .چرخه‌ی توکن‌ها، تعداد آن‌ها و مدیریت ارزش و قیمت آن‌ها در سیستم بسیار مهم است و بایستی حتما به آنها توجه داشت.

۴. توزیع توکن‌ها

شیوه توزیع توکن‌ها به نوع توکن و دارایی‌ای که توکن کرده‌اید بستگی دارد. ممکن است فقط لازم باشد آن را میان گروه کوچکی از سرمایه‌گذاران معتبر توزیع کنید که کار خیلی سختی نیست. اگر قصد دارید چند سهام‌دار داشته باشید، این هدف می‌تواند چند مرحله دیگر را به این فرآیند اضافه کند، اما نکته اصلی که در اینجا باید در نظر گرفت این است که روند کار قانونی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.