چه دارایی‌هایی را می‌توان توکنایز کرد؟

  • آبان ۷, ۱۴۰۱
چه‌طور توکنایز کنیم

فناوری بلاک‌چین تبادل ارزش را به‌ویژه در دارایی‌های دیجیتال، مانند ارزها و توکن‌های دیجیتال، از همیشه آسان‌تر کرده است. چشم‌انداز رسم‌شده‌ پیش‌ روی دارایی‌های دیجیتال، پدید آوردن تفاوتی متحول‌کننده در دنیای فین‌تک است. بنابر گزارش مجمع جهانی اقتصاد، انتظار می‌رود ارزش بازار دارایی‌های توکنایز شده تا سال ۲۰۲۷ به ۲۴تریلیون دلار برسد.

با گسترش این بازار، شرکت‌های توسعه بلاک‌چین هم بر توسعه پلتفرم‌هایی پافشاری دارند که می‌توانند توکن‌سازی دارایی‌ها را آسان کنند. مزیت اصلی استفاده از پلتفرم توکن‌سازی دارایی این است که بازار دارایی را نقدپذیرتر می‌کند. کاربران به‌آسانی خریدوفروش و به موقع به طیف متنوعی از دارایی‌‌ها دسترسی دارند.

در این‌جا به برخی از موارد توکنایز دارایی اشاره می‌کنیم که در هموارکردن راه برای پیشرفت‌های آینده مفیدند…

محصولات کشاورزی

توکن دیجیتال توکنایز اموال

کالاهای کشاورزی را می توان به‌آسانی با پلتفرم‌های فناوری بلاک‌چین توکنایز کرد. بنابر بررسی‌های انجام شده ، اندازه بازار بلاک‌چین در بخش کشاورزی و عرضه مواد غذایی در سال ۲۰۲۰  حدود  ۱۳۳میلیون دلار تخمین زده شد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به ۹۴۸ میلیون دلار برسد.

توکنایز محصولات کشاورزی، به کشاورزان امکان می‌دهد محصولات بومی‌شان را به توکن‌های کشاورزی ارتقا دهند و سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی هم بتوانند در محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.

با استفاده از توکنیزاسیون، کشاورزان می توانند کالاها را با ارزهای ثابت نیز دادوستد کنند. توکنایز کالاهای کشاورزی برای کشاورزان در برای روش‌های سنتی، امکان تازه‌ای پدید آورده زیرا ارزش ذاتی مستقیما با استفاده از یک پلتفرم بلاک‌چین به محصولات کشاورزی مرتبط شده است. این توکن‌ها حتی امکان تراکنش‌های آسان را با پشتوانه مستقیم غلات فراهم می‌کنند که هم برای کشاورزان و هم برای سرمایه‌گذاران سودآور است.

املاک و مستغلات

از موارد برجسته‌ی استفاده از توکنایز دارایی در بلاک‌چین، توکنایز دارایی‌های حوزه املاک و مستغلات است. توکنایز املاک و مستغلات بر ایجاد مالکیت بخش‌بندی‌شده برای یک دارایی خاص با استفاده از توکن های مبتنی بر بلاک‌چین تمرکز دارد.

توکن‌سازی در املاک و مستغلات می‌تواند شامل دیجیتالی‌کردن ابزارهای مالی، اوراق بهادار و دارایی‌های دیجیتال باشد.

با کمک بلاک‌چین اتریوم، امکان برنامه‌ریزی برای دارایی‌های دیجیتال، تاریخچه تراکنش و حقوق مالکیت وجود دارد. افزون‌بر این، توکن‌ها همچنین قوانینی برای اطمینان از انطباق فرآیندهای صدور، توزیع و انتقال دارایی با مقررات را دربرمی‌گیرند. برای مثال، توکن‌سازی در املاک و مستغلات می‌تواند کنترل‌ برای حصول اطمینان از انتقال توکن‌ها به طرف مقابل معامله رادربرگیرد.

حوزه حمل و نقل

حمل‌ونقل هوشمند اسنپ کامیون‌ها

صنعت لجستیک شدیدا به بارنامه به عنوان روشی برای صدور گواهی مالکیت وابسته است. با این حال، بارنامه‌ها معمولا مغایرت‌های قابل توجهی دارند؛ مانند تأخیر در تحویل یا بازپس‌گیری کالا در صورت گم‌شدن یا نادرستی در بارگیری.

برای مثال، شرکت آمریکایی کارگو ایکس از توکنایز دارایی برای حل مشکلات سنتی حوزه لجستیک استفاده می‌کند. این شرکت از یک سیستم باز مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم به نام بارنامه هوشمند یا B/L استفاده می‌کند. سیستم Smart B/L مانند سیستم توکن طراحی شده است.

اپراتور می تواند بارنامه هوشمند را با استفاده از برنامه ایجاد کند. سپس، فرستنده بار می تواند آن را برای صادرکننده بفرستد. پس از دریافت پول، صادرکننده می تواند مالکیت توکن بارنامه هوشمند را به پرداخت‌کنندگان واگذار کند. متعاقباً، این طرف دادوستد هم می‌تواند در نقطه دریافت کالا با نشان دادن توکن بارنامه‌ی هوشمند به شرکت مخابراتی، مالکیتش بر کالا را نشان دهد. این روند، حوزه لجستیک را متحول می‌کند.

تامین مالی

در این روش بدون دخالت هیچ گونه واسطه‌ای، برقراری ارتباط مستقیم بین شرکت ها و سرمایه‌گذاران به منظور تامین مالی ممکن می‌شود.

توکنایز دارایی به سرمایه گذاران در مقیاس کوچک این امکان را می دهد که تنها پس از ارزیابی کامل مدل کسب‌و کار در عملیات و همچنین بازده احتمالی در آینده، در تجارت سنتی سرمایه‌گذاری کنند.

پلتفرم توکنایز دارایی همچنین می‌تواند با گردش توکن‌ها در جامعه، وفاداری مشتری را تضمین کند که تأثیر مثبتی از برند روی مخاطب می‌گذارد و هزینه کلی بازاریابی را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.