چگونه سود سرمایه‌گذاری را محاسبه کنیم؟

  • آبان ۹, ۱۴۰۱

رونق کسب‌وکار‌ها بدون سرمایه‌گذاری در آن‌ها ناممکن است. با این حال، تعیین این‌که آیا یک سرمایه‌گذاری در بلندمدت ارزشی دارد یا نه، می‌تواند دشوار باشد. در این مقاله سعی داریم برای صاحبان مشاغلی که به دنبال تصمیم‌گیری های مالی هوشمندانه‌ترند، همه چیزهایی را که باید درباره‌ی محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) لازم است، تشریح کنیم.

چه به دنبال استخدام کارمند جدید باشید یا به دنبال نقل مکان به محل های بزرگتر، اگر کسب‌وکاری کوچک و در حال رشدید، قطعا بر روی کسب‌وکارتان سرمایه‌گذاری کرده‌اید. اما هرچه هم که این مخارج حیاتی باشند، گاهی اوقات تشخیص این‌که آیا از پول صرف‌شده به سود می‌رسید یا نه، دشوار است. این‌جا است که معیار بازگشت سرمایه یا ROI به کمک شما می‌آید.

ROI یکی از بهترین معیارها برای نظارت بر عمل‌کرد کسب‌وکار شما است. از زمان به‌کارگیری آن در سال ۱۹۱۴، این فرمول به صاحبان مشاغل در سراسر جهان کمک کرده تا تصمیمات مالی هوش‌مندانه‌تری بگیرند. این روش به‌طور خاص، به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا با اندازه‌گیری بازده سرمایه‌گذاری بالقوه، حدس و گمان را در کار تامین مالی وارد نکنند.

چگونه سود سرمایه گذاری را از قبل محاسبه کنیم

اما با وجود مزایای واضح ROI ، بسیاری‌از سرمایه‌گذاران هنوز با این فرمول آشنا نشده‌اند. بنابراین، برای رفع هرگونه سردرگمی احتمالی، این مقاله هرآن‌چه‌راکه باید درباره‌ی محاسبه‌ی بازده سرمایه‌گذاری‌تان بدانید، پوشش می‌دهد.

به زبان ساده، ROI یک معیار مالی است که بازده سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه آن اندازه می‌گیرد. این مساله به شرکت‌ها و افراد کمک می‌کند تا کارایی سرمایه‌گذاری‌های مختلف را باهم مقایسه کنند و با آن می‌توان دریافت آیا میزان عایدی به نسبت ریسک‌ها بیش‌تر است یا نه.

به‌طورکلی، هرچه هزینه سرمایه‌گذاری کم‌تر و سود خالص بالاتر باشد، بازگشت سرمایه مثبت‌تر است. در نتیجه، هر چه این درصد بیشتر باشد، احتمال سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر خواهد بود.

از این معیار به طور گسترده استفاده می‌شود؛ زیرا محاسبه‌ی آن نسبتاً آسان است و می‌تواند برای هرگونه کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری شخصی اعمال شود.

چرا ROI؟

هر سرمایه‌گذاری مالی درجه‌ای ریسک دارد و این وظیفه صاحبان کسب‌وکار است که تا جای ممکن این ریسک‌ها را مدیریت کنند. خوش‌بختانه، با استفاده از معیار بازگشت سرمایه، می‌توانید از سرمایه‌گذاری‌های پرخطر اجتناب کنید و هوش‌مندانه‌ترین تصمیم‌های ممکن را برای آینده کسب‌وکار بگیرید.

یکی از دلایل مفید بودن فرمول‌های ROI این است که استفاده از آنها بسیار آسان است. اگر در حال محاسبه بازده‌تان هستید، تنها چیزی که نیاز دارید دو رقم کلیدی است. در مقایسه با معیارهای مالی دیگر؛ این فرمول بسیار ساده است.

این معیار به‌طور خاص در زمینه بازاریابی محبوب است زیرا به لیدرهای تجاری کمک می‌کند تا بفهمند که آیا کمپین های بازاریابی آن‌ها ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه.

به‌دست‌آوردن ROI یک فرآیند نسبتا ساده است، به‌خصوص برای مشاغل کوچک؛ یعنی شما می‌توانید بدون کمک مشاوران مالی، سرمایه‌گذاری‌های‌تان را تجزیه و تحلیل کنید. بسته به هدف نهایی محاسبات شما، بازگشت سرمایه را می‌توان به روش های مختلفی اندازه‌گیری کرد. با این‌حال، فرمولی که پایین‌تر ذکر خواهیم کرد، رایج ترین نسبت مورد استفاده است.

مراحل محاسبه ROI

۱ سود خالص خود را از سرمایه گذاری تعیین کنید

سود خالص نشان‌دهنده‌ی کل پولی است که از سرمایه‌گذاری شما به دست می‌آید. به‌عبارت دیگر، این مزیتی است که شما و کسب‌وکارتان دریافت خواهید کرد. برای محاسبه این رقم، شما به سادگی باید کل هزینه‌های سرمایه‌گذاری را از کل درآمد کسر کنید.

۲ هزینه سرمایه‌گذاری را محاسبه کنید

هنگامی که سود خالص‌تان را مشخص کردید، زمان آن رسیده که هزینه سرمایه‌گذاری را محاسبه کنید. برای محاسبه این رقم، کافی است هزینه‌های ثابت‌تان را به هزینه‌های متغیر اضافه کنید. تا هزینه کل سرمایه‌گذاری شما به‌دست بیاید.

۳ سود خالص را بر هزینه سرمایه‌گذاری تقسیم کنید

۴ در مرحله بعد، باید رقم سود خالص‌تان را بر هزینه کل سرمایه‌گذاری تقسیم کنید.

۵ حاصل تقسیم را را در ۱۰۰درصد ضرب کنید

۶ در نهایت این عدد اعشاری را در 100 ضرب می‌کنید و نسبت بازگشت سرمایه نهایی‌تان را به صورت درصد خواهید داشت.

بازده سالانه سرمایه گذاری (ROI) چقدر است؟

در حالی که فرمول اولیه ROI موثرترین راه برای اندازه‌گیری بازده فوری شما است، اما این فرمول، دوره نگهداری سرمایه‌گذاری را در نظر نمی‌گیرد. بنابراین، اگر به دنبال تجزیه و تحلیل بازده کارتان در مدت زمان مشخصی هستید، شاید بهتر آن باشد که بازده سالانه‌تان را محاسبه کنید.

محاسبه ROI به شما در تعیین سودآوری کمک می‌کند وقتی افراد سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال سود بیشترند. با این حال، به دلیل مجموعه ای از متغیرها، صاحبان مشاغل نمی‌توانند تضمین کنند که خطر‌کردن‌شان نتیجه خواهد داد یا خیر. با محاسبه ROI سرمایه‌گذاری، پیش‌از خرج‌کرد پول، می توان سودآوری تقریبی یک سرمایه‌گذاری را محاسبه کرد و احتمال رویارویی با بازده منفی را کاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.