هایپر لجر چیست؟

  • آبان ۱۱, ۱۴۰۱
هایپر لجر چیست

درست است که تعبیر هایپر لجر، در بازار و دنیای ارز دیجیتال بسیار شنیده می‌شود ولی هایپر لجر یک ارز دیجیتال، یک شرکت، یک بلاکچین یا کوین دیجیتالی نیست؛ که شبیه به هاب توسعه بلاکچین است. در اصل هایپر لجر یک تلاش مشترک منبع باز است که برای پیشرفت فنآوری‌های بلاکچین پدید آمده است.

هایپر لجر پروژه متن باز موسسه لینوکس است که مجموعه ابزار و چارچوب های مختلف و پروژه هایی برای توسعه دهندگان و کسب و کارها ارائه می‌دهد تا شبکه های بلاکچین ایجاد کنند. هدف پروژه هایپر لجر تسهیل همکاری بین کسب‌وکارها، توسعه‌دهندگان و سایر فعالان حوزه فناوری دفتر کل توزیع شده است.

هایپرلجر اساسا پروژه مادر برای چارچوب ها و ابزارهای ماژولار متن باز است که به منظور ساخت و آزمایش با بلاک چین ها ایجاد شده است. 

پیدایش هایپر لجر

هایپر لجر چیست؟

پروژه هایپر لجر در دسامبر ۲۰۱۵ توسط شرکت لینوکس به عنوان محیط متن باز برای تحلیل، ایجاد، آزمایش و همکاری در خصوص توسعه سیستم های دفتر کل توزیع شده معرفی شد. موسسه لینوکس از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۰۰ دستاوردهای چشمگیری به دست آورده است، و ایجاد پروژه هایپر لجر به جذب چند عضو مهم نظیر IBM، بلاک استریم (Blockstream)، اوراکل (Oracle)، سیسکو (Cisco)، ردهت (RedHat)، اکسنچر (Accenture) و غیره کمک کرد.

توسعه دهندگان پروژه هایپر لجر با آزمایش‌های گوناگون دشواری در کارکرد بلاکچین را برای برخی تراکنش‌ها به‌ویژه تراکنش‌هایی که به اختصاصی‌سازی و محرمانه‌بودن اطلاعات نیاز دارند نشان دادند. نتیجه این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که تراکنش‌های سنگین به‌دلیل پیاده‌کردن معیارهای فرساینده،  نمی‌تواند روی بلاکچین اجرا شود.

لجرها دقیقا چه می‌کنند؟

هایپر لجر به طراحی خود به عنوان “گلخانه‌ای برای بلاک چین ها” اشاره می‌کند که هدف آن تبدیل شدن به مولدی برای کاربردهای عملی توسعه و راه حل‌های تجاری با فناوری بلاک چین است.

هایپرلجر درصدد ارائه مزایای خاص به شرکت‌هایی است که از پلتفرم آنها استفاده می‌کنند. این مزایا این‌ها هستند: شبکه‌ای برای همکاری و به روزرسانی‌های همزمان در خصوص توسعه‌های مهم، محیط همکاری، کنترل کیفیت بهتر کدها و کنترل آسانتر دارایی‌های شخصی.

مثلا دو فرد را در دو کشور مختلف در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها می‌خواهد از دیگری خرید کند. در این میان شخص ثالثی وجود دارد. لجر به عنوان شخص ثالث برای انجام تراکنش، بیمه محصول، ضمانت ارسال و به طور کلی رسیدن محموله به مقصد می‌کوشد.

لجرها به عنوان اشخاص ثالثی که در جریان معاملات دیجیتال قرار دارند، با توجه به قوانینی که در شبکه وضع شده است به مقداری از اطلاعات تراکنش ها دسترسی دارند. چنانچه تراکنش‌های انجام شده در شبکه میان چندین طرف معامله (بیش از دو طرف) انجام شود، قوانین جاری فرق می‌کند و تراکنش‌ها به شکل یک کلاود عمومی درمی‌آیند که باید به لجرهای مختلف مرتبط ارسال شود.

این یک همکاری جهانی است که ازسوی بنیاد لینوکس، رهبران در امور مالی، بانک‌داری، اینترنت اشیا، زنجیره تامین، تولید و فناوری میزبانی می‌شود.

هایپر لجر از بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری پشتیبانی نمی‌کند و ۱۰ مدیر اجرایی دارد که اکثرشان در زمینه فناوری‌های منبع باز و ارتباطات تنگاتنگ با صنایع چندین دهه تجربه دارند. رهبران بنیاد آپاچی و کنسرسیوم W۳C و همچنین مهندسان IBM و افراد تاثیرگذار دیگر در پروژه هایپر لجر حضور دارند.

پروژه هایپر لجر با هدف تسهیل همکاری بین شرکت‌ها، توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها در زمینه دفتر کل توزیع‌شده‌شان طراحی شده است.

آمارهای هایپر لجر

در حال حاضر بیش از ۲۵۰ سازمان از هایپر لجر پشتیبانی می‌کنند و این شمار با گذشت زمان به سرعت در حال افزایش است. فهرست سازمان‌ها شامل بسیاری از غول‌های فناوری مانند ایرباس، سامسونگ، هواووی و… است.

پروژه هایپر لجر این پیش فرضی را در برنامه خود قرار داده: می‌گوید در آینده بازارهای گوناگون چند بلاکچین اختصاصی برای گذران امورات خودشان خواهند داشت. در حقیقت این پروژه با هدف حل مشکلاتی که کسب‌و‌کارها هنگام استفاده از بلاکچین دارند و خودشان نمی‌توانند به آن بپردازند، راه‌اندازی شده است.

 پروژه هایپرلجر فرصت های بسیار زیادی را ارائه می دهد و شامل بیش از ۲۸هزار شرکت کننده و ۳.۶میلیون خط کدنویسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.