چگونه ریسک سرمایه‌گذاری را محاسبه کنیم؟

  • آبان ۱۰, ۱۴۰۱
چگونه ریسک سرمایه را حساب کنیم

ایده بدون ریسک‌بودن هر سرمایه‌گذاری خنده‌دار است. میزان ریسک می‌تواند از یک سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاری دیگر متفاوت باشد، اما ریسک همه‌جا وجود دارد. همچنین یک  اصل ساده وجود دارد: «هر چه ریسک بالاتر باشد، در پایان پاداش نیز بالاتر است».

اما بسیاری از سرمایه‌گذاران نمی‌دانند که چگونه می‌توانند میزان ریسک مناسب را در پرتفوی‌شان تعیین کنند. ریسک‌پذیری یک سرمایه‌گذار می‌تواند به عوامل متعددی مانند سن، تجربه، وضعیت مالی و اهداف آینده آن‌ها بستگی داشته باشد. یک راه موثر برای تعیین میزان تحمل ریسک، استفاده از هرم سرمایه‌گذاری برای تعیین ریسک است.

درک مفهوم ریسک به عایدی

آیا میان ریسک و سود/پاداش تعادلی هست؟

بیشتر سرمایه‌گذاران بر این باورند که ریسک‌های بالاتر، پاداش‌های بالاتری به همراه دارند. اگرچه این نکته تا حدی درست است، اما کاملاً دقیق نیست. این حرف‌ها اغلب توسط شرکت‌های بزرگی که از مردم می خواهند در سهام آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند، تبلیغ می‌شود. اما بازده یک سرمایه‌گذاری پرخطر به عوامل زیادی بستگی دارد و سود آن لزوماً همیشه بالا نیست.

هنگامی‌که میزان ریسک‌تان را بالا می‌برید؛ یعنی ریسک از دست‌دادن مبلغ اصلی‌تان را نیز تحمل می‌کنید. برخی افراد در نهایت پس‌انداز کل زندگی‌شان را به خاطر سرمایه‌گذاری‌های پرخطر از کف می‌دهند.

سطح بهینه ریسک در پرتفوی شما باید بر اساس سن، درآمد و اهداف آینده شما باشد. جبران خطر برای جوانان آسان‌تر است زیرا زمان زیادی برای جبران پول از دست رفته دارند.

میان‌سالانی که به دوران بازنشستگی نزدیک می‌شوند، فرصت آن‌چنان زیادی ندارند و اگر ریسک را بین انواع مختلف سرمایه‌گذاری تقسیم نکنند، احتمالا با مشکل زیادی روبه‌رو شوند. برای تجزیه و تحلیل ظرفیت ریسک خود، درک هرم سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. در این مقاله برخی از اجزای هرم ریسک معرفی شده است.

هرم ریسک

اگر شکل یک هرم را به خاطر بیاورید، متوجه خواهید شد که قسمت پایین هرم پهن و عریض است و در قسمت بالا باریک می شود تا در نهایت به نوک هرم می‌رسید. تخصیص دارایی و ظرفیت ریسک، شما بسیار شبیه به ساختار یک هرم است. هنگامی که پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را می‌بندید، باید این شکل را در ذهن داشته باشید.

سطح پایینی هرم

پایین هرم ریسک نمایان‌گر سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک مانند پول نقد یا معادل‌های نقدی است. سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک در حالت ایده‌آل باید بزرگ‌ترین بخش از پرتفوی شما را تشکیل دهند که می‌تواند از اجزای بالاتر در هرم پشتیبانی کند. سعی کنید سرمایه‌گذاری هایی را بگنجانید که نرخ بازدهی ثابتی دارند یا به عبارت ساده، سرمایه‌گذاری‌هایی که بتوانید روی آنها حساب کنید.

برخی از این نمونه ها شامل گواهی سپرده (CD)، پول نقد، بیمه عمر و …. هستند.

وسط هرم

این بخش نماینده‌ی دارایی‌هایی‌است‌که ظرفیت ریسک متوسطی دارند. سرمایه‌گذاری‌های با ریسک متوسط ​​آن‌هایی هستند که بازدهی پایدار دارند ولی امکان افزایش سرمایه را دربردارند. این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها بازدهی دارند، که ارزش آن‌ها نیز رشد می‌کند.

این بخش نسبت‌به سرمایه‌گذاری‌های قسمت پایین هرم ریسک بیش‌تری دارند، اما همچنان نسبتاً از سرمایه‌گذاری در بالای هرم امن‌ترند. نمونه‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های با ریسک متوسط، اوراق قرضه با درآمد بالا، صندوق‌های متقابل متوازن، املاک و مستغلات و… نمونه‌هایی از ریسک‌های متوسط هستند.

بالای هرم

کوچک‌ترین منطقه هرم سرمایه‌گذاری تنها برای سرمایه‌گذاری‌های پرخطر در نظر گرفته شده است. این سرمایه‌گذاری‌ها پتانسیل بازدهی بالایی دارند، اما می‌توانند با اندکی کاهش قیمت در بازار، سریعا کم‌ارزش شوند. از آن‌جا که این بخش کوچک‌ترین بخش هرم را تشکیل می دهد، اگر بابت آن زیان ببینید، کل پرتفوی شما آسیب نمی‌بیند. به‌دلیل ماهیت جدی و غیرقابل پیش‌بینی سرمایه‌گذاری‌های پرریسک بازه نسبتاً طولانی‌مدتی نیز دارند.

انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری‌ها در یک دوره‌ی زمانی بازدهی بالایی داشته باشند و نباید وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف مالی کوتاه‌مدت تلقی شوند. سهام و اوراق قرضه معمولی نمونه‌های خوبی از سرمایه‌گذاری با ریسک بالا هستند.

تعیین ریسک

هرم ریسک به سرمایه‌گذار نسبت به پرتفوی دید خوبی می‌دهد. حالا که ساختار سرمایه‌گذاری‌های کم، متوسط ​​و پرریسک در سبد خود را می شناسید، باید انواع مختلف روش‌های سرمایه‌گذاری در هریک از این دسته‌ها را نیز در نظر بگیرید. مثلا؛ می‌توانید از میان اوراق قرضه دولتی، پول نقد یا حساب پس‌انداز یکی را برای پایه‌ی هرم سرمایه‌گذاری‌تان انتخاب کنید.

زمان

به توضیح نیازی نیست که در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری مناسب زمان نقش بسیارمهمی دارد. شما بایستی از مدت‌زمانی‌که پول‌تان را در یک سرمایه‌گذاری خاص نگه می‌دارید آگاه باشید. مثلا، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک برای رسیدن به بازده خوب بازه‌ی به زمانی طولانی‌تری نیازمندند و نوسانات بازار معمولا به زیان در مدت‌زمان کوتاه‌تری منجر می‌شود. بنابراین، اگر به دنبال آن هستید که پول حاصل از یک سرمایه‌گذاری را همین سال آینده به‌دست آورید و خرج کنید، باید به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک یا با ریسک متوسط ​​باشید. همیشه به‌یاد داشته باشید که یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا به زمان بیش‌تری نیاز دارد تا بتواند از زیان‌های احتمالی خود را بازیابی کند. شما باید تمام اهداف آینده‌تان را قبل از طراحی پرتفو در ذهن داشته باشید.

میزان تحمل ریسک

تحمل و راحتی شما در برابر ریسک، هردو از فاکتورهای مهم در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری‌اند. هرگز توصیه نمی شود که فقط از روندها پیروی کنید یا بدون تدبیر پول‌تان را در کار بزرگی سرمایه‌گذاری کنید.

تحمل هر فرد درباره‌ی ریسک متفاوت است. اگر ظرفیت ریسک بالایی دارید، رضایت‌دادن به سرمایه‌گذاری‌های محافظه‌کارانه هرگز به سود شما نخواهد بود یا برعکس. به‌یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری پول باید رضایت، احساس آرامش و این اعتمادبه‌نفس را برای شما به‌ارمغان بیاورد که پول شما می‌تواند بازده بالایی داشته باشد. نگرانی درباره‌ی بازگشت سود، به قیمت آرامش روانی شما هیچ فایده‌ای ندارد.

وضعیت مالی

درحالی‌که ریسک‌های بالای حساب‌شده می‌تواند به بازدهی بالاتر شود؛ اما به یاد داشته باشید که هرگز هیچ تضمینی درباره‌ی سرمایه‌گذاری وجود ندارد. بازار، فضایی پیش‌بینی‌ناپذیر است، بنابراین مهم‌است‌که نسبت‌به وضعیت مالی‌تان واقع‌بین باشید.

ضرر پنج‌هزار دلاری می‌تواند برای افراد مختلف پیامدهای متفاوتی داشته باشد. درک کنید که چه‌قدر پول می‌توانید از دست بدهید و برای بدترین سناریو آماده باشید. همیشه پیش‌از تعیین ظرفیت ریسک‌تان درباره‌ی درآمد خالص‌تان نیز واقع‌بین باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.